Het plan

Holy in Vlaardingen is een wijk met een rijke historie én een levendige toekomst. De wijk ontstond in de jaren zestig, toen Vlaardingen door snelle groei en industrialisatie nieuwe ruimte nodig had om te bouwen. Holy-Noord werd ontworpen als een groene woonwijk, waarin watergangen en groenzones de verschillende buurten met elkaar en met de omgeving verbinden. De Churchillsingel vormt hierin een belangrijke verkeersader, oorspronkelijk bedoeld om woonbuurten en voorzieningen gescheiden maar goed bereikbaar te houden. In deze periode verrezen ook diverse nuts- en dienstgebouwen, waaronder het KPN-telecomgebouw aan de Churchillsingel 500. Dit gebouw speelde destijds een cruciale rol in de telefonie- en dataverkeerinfrastructuur van het snelgroeiende Holy en vormt nu het middelpunt van een herontwikkeling die de wijk opnieuw toekomstbestendig maakt.

Op deze markante locatie verrijst binnenkort een nieuwe woonomgeving die aansluit bij de kwaliteit en de groene structuur van de bestaande wijk. Het plan combineert eigentijdse architectuur met een zorgvuldige inpassing in de omgeving, waarbij duurzaamheid, comfort en leefbaarheid centraal staan. Zo ontstaat een prettige plek om te wonen, te leven en elkaar te ontmoeten — met oog voor zowel de geschiedenis als de toekomst van Holy.

Met deze ontwikkeling voegen we kwaliteit toe aan de buurt en geven we de locatie een nieuwe betekenis. De woningen worden met aandacht ontworpen, de buitenruimte wordt groen en toegankelijk ingericht, en er is veel ruimte voor energiezuinige en toekomstbestendige oplossingen. Zo groeit Holy verder als aantrekkelijke, groene woonwijk binnen Vlaardingen.

Hieronder leest u meer over de verschillende onderdelen van het plan — van architectuur en duurzaamheid tot verkeer, groen en de inrichting van de openbare ruimte.

  • Stedenbouwkundige opzet

    Het kavel ligt op een markante plek aan de bocht van de Albert Schweitzersingel, in het verlengde van de Churchillsingel als onderdeel van de groen omzoomde rondweg die de hoofdontsluiting van Holy-Noord vormt. Aan de Albert Sweitzersingel wordt het kavel begrensd door een waterpartij, waardoor een mooie verbinding met de omgeving ontstaat. De stedenbouwkundige opzet richt zich op het logisch afbakenen van deze hoek met gevelwanden die aansluiten bij de omliggende structuren. Zo ontstaan aan de Churchillsingel en het Kruidenpad continue gevelwanden: strookbebouwing met weinig doorgangen die de contouren van de rondweg volgen. De zijde aan het Kruidenpad telt vierlaagse bebouwing, aan de Churchillsingel-zijde sluit de nieuwe bebouwing aan op de rooilijn van de bedrijfsgebouwen, de Albert Schweitzersingel wordt verbonden met een pad en groene tuinen. Op deze manier ontstaat een logische en duidelijke bebouwingscontour, afgestemd op de randvoorwaarden van de omliggende bebouwing. De hoogte en opzet van de bebouwing zijn zorgvuldig afgestemd op de context. De vier lagen aan de lange zijde van het kavel sluiten aan bij de noordzijde, terwijl de zuidzijde de strookbebouwing voortzet en een L-vormige hoek vormt. Deze hoek krijgt extra betekenis door een hoogteaccent van tien lagen, dat de prominentie van deze plek aan de centrale ontsluitingsweg benadrukt en bijdraagt aan een herkenbare ‘sense of place’. Dit hoogteaccent past binnen de logica van Holy-Noord, waar vergelijkbare of hogere hoogteaccenten al onderdeel zijn van de wijk. Zo ontstaat een gebalanceerde verhouding tussen laagbouw en hoogteaccent, die zowel aansluiting biedt bij de omgeving als een eigen, onderscheidend karakter toevoegt aan deze nieuwe ontwikkeling.

  • Architectuur

    Bij het ontwerp van het gebouw is nauw aangesloten bij de karakteristieke architectuur van Holy. De meeste bebouwing in de wijk is opgetrokken in baksteen, vaak in neutrale kleuren en met een ingetogen detaillering. Ook de nieuwbouw volgt deze sobere maar herkenbare stijl, waardoor de groene hoofdstructuur van de wijk, extra tot zijn recht komt. Het hoofdmateriaal van het gebouw is lichtkleurig metselwerk, dat fraai contrasteert met het omliggende groen. De gevels zijn ritmisch opgebouwd en subtiel verbijzonderd met verspringingen in gevelopeningen en buitenruimtes. Een tweede grijs-groene baksteen en aanvullende reliëfs zorgen voor gelaagdheid richting de singel, zodat de gevels zowel ingetogen als onderscheidend zijn en een herkenbaar eigen karakter krijgen. De groene inrichting langs de singel sluit naadloos aan op de bestaande groenstructuur en versterkt de kwaliteiten van de wijk. Aan de binnenzijde van het kavel zijn de woningentrees en ontsluitende galerijen gesitueerd. Deze zijn ingekapseld in het hoofdvolume, waardoor er geen uitstekende galerijen of noodtrappenhuizen op de kopse zijden zichtbaar zijn. Op de hoeken wordt het metselwerk doorgezet, terwijl de ‘uitsneden’ van de galerijen een warme, houten materialisering krijgen met verticale latten in een naturel houttint. Ook hier speelt groen een belangrijke rol: parkeerterreinen worden groen ingericht en de galerijen worden voorzien van plantenbakken of klimgroen, waardoor het geheel een harmonieuze, groene inbedding krijgt binnen de wijk.

  • Doelgroepen en functiemix

    Het gebouw biedt appartementen in verschillende groottes, afgestemd op de behoeften van uiteenlopende huishoudens. De hoofdentree aan de Churchillsingel is transparant en uitnodigend, waar ruimte voor ontmoeting is.

  • Duurzaamheid

    Het gebouw voorzien van energiezuinige installaties, hoge isolatiewaardes, groene daken en voorzieningen voor wateropvang. Deze maatregelen zorgen voor een lager energieverbruik, een comfortabel binnenklimaat en een efficiënter waterbeheer, waarbij regenwater wordt opgevangen en de druk op het riool wordt verminderd.

  • Groen en omgeving

    Op dit moment is het terrein grotendeels traditioneel verhard, met slechts een smalle groenstrook aan de Churchillsingel en hoge hekwerken rondom. In de nieuwe opzet willen we dit omkeren en inzetten op een rijke, groene leefomgeving die aansluit bij de bestaande kwaliteiten van de wijk. In het ontwerp kiezen we voor beplanting die past bij de lokale flora en fauna, waterdoorlatende bestrating en slimme oplossingen voor wateropvang. Waar mogelijk vervangen we hekwerken door groene erfafscheidingen, zodat het terrein opener en vriendelijker aanvoelt.

  • Flora en fauna

    Voor flora en fauna is zowel een quick scan als een aanvullend onderzoek gedaan. Gebleken is dat er binnen het plangebied geen waarnemingen gedaan zijn die duiden op aanwezigheid van verblijven, structurele vlieg- of traceroutes of cruciale foerageergebieden. De geplande werkzaamheden zullen geen beschermde dieren of verblijven verstoren of vernietigen. In de groene gevels worden nestkasten voor huismussen geïntegreerd, en de groene daken bieden ruimte aan planten, insecten en vogels. Zo ontstaat een gebouw dat niet alleen duurzaam is, maar ook ecologisch waardevol: een klein ecosysteem op zichzelf, dat aansluit op het bredere groene netwerk van Holy-Noord. Op deze manier brengen we architectuur, natuur en leefkwaliteit samen — voor mens, dier én omgeving.

  • Verkeer en parkeren

    De verkeerskundige analyse heeft uitgewezen dat een toename van verkeersbewegingen geen congestie veroorzaakt op de bestaande infrastructuur. Parkeerplaatsen voor auto's zijn aanwezig op het binnenterrein, de entree ligt aan het Kruidenpad. Parkeerplaatsen voor de nieuwe bewoners worden conform gemeentelijk beleid gerealiseerd.

  • Fietsparkeren

    Met toegankelijke, lichte en veilige fietsenstallingen op de begane grond, stimuleren we duurzame mobiliteit. Oplaadpunten voor scootmobiel en elektrische (bak)fiets zijn voorzien in de gemeenschappelijke fietsenstalling.

  • Bezonning

    Bij de opzet van het plan is zorgvuldig gekeken naar de impact van de nieuwbouw op de directe omgeving, waarbij met behulp van verschillende massastudies actief is gezocht naar een goede balans tussen bebouwing en zonlichttoetreding. Bezonning is nadrukkelijk meegewogen in het ontwerp en op basis van de bezonningsdiagrammen wordt geconcludeerd dat het plan voldoet aan de geldende normen en geen onevenredige effecten heeft op de omliggende woningen.

  • Windklimaat

    Volgens het CFD-windklimaatonderzoek verandert de kwaliteit van het lokale windklimaat door de nieuwbouw niet; ook na realisatie blijft de windcomfortklasse voldoen aan de hoogste klasse. Dat betekent dat het windklimaat aangenaam blijft, ook in tuinen en op dakterrassen. De kwaliteitsklassen voor een prettig en acceptabel windklimaat worden niet overschreden.

  • Stikstof

    Aerius-berekening: ten aanzien van het aspect stikstofdepositie zijn er geen belemmeringen voor de realisatie van het plan.

  • Verdere technische uitwerking

    De randvoorwaarden en beleidskaders die horen bij de technische en inhoudelijke uitwerking van het plan, zoals milieueisen, ruimtelijke richtlijnen en cultuurhistorische waarden, zijn ons bekend. Deze zijn vastgelegd in beleidsdocumenten van de gemeente Vlaardingen en andere overheden. We nemen deze kaders serieus en ze vormen een integraal onderdeel van de verdere ontwikkeling van het plan.

  • Procedures

    Voor dit project volgen we de uitgebreide BOPA-procedure, waarmee alle stappen zorgvuldig worden doorlopen om het project te laten toetsen op verschillende aspecten. De aanvraag hiervan is een belangrijke mijlpaal die de weg vrijmaakt voor de volgende fase van het project. Met deze stap zetten we een belangrijke stap voorwaarts om van de KPN-locatie een waardevolle en herkenbare toevoeging te maken aan de groene en levendige structuur van Holy-Noord.

Hier ziet u een voorbeeld van een van de appartementen die onderdeel uitmaken van Churchillsingel 500. De plattegrond geeft een indruk van de indeling, de ruimtes en de mogelijkheden voor een comfortabel dagelijks leven in deze nieuwe woonomgeving.

 

🏠 Moderne, energiezuinige woningen

🛏️ Verschillende woningtypes

🌳 Ruime buitenruimtes

🌞 Maximale lichtinval dankzij grote ramen en slimme oriëntatie

🎶 Goede geluidsisolatie

🛗 Toegankelijk voor iedereen: liften aanwezig

🚲 Goede voorzieningen voor fietsers: inpandige fietsenstalling

🚗 Parkeren op eigen terrein

🌿 Groene daken en gevels

💧 Waterberging en infiltratie in de bodem

📍 Gelegen nabij openbaar vervoer en voorzieningen

error: